De opkomst van e-commerce heeft zowel het nationale als internationale winkellandschap flink veranderd. Waar shoppen via het internet in de begindagen nog spannend was en het aanbod gelimiteerd was tot een beperkt aantal producten, kun je tegenwoordig bijna elk denkbaar product online aanschaffen.
E-commerce is ook een enorm dynamische sector die continu aan veranderingen onderhevig is. Dat komt door technische ontwikkelingen, maar bijvoorbeeld ook door de opkomst en groei van megaspelers zoals bol.com, eBay en Amazon. Wat zijn momenteel de belangrijkste trends en veranderingen die zich aftekenen binnen het e-commercelandschap? En hoe geef je e-commercemanagement vorm in de tijd van de megamarketplaces? Wij tonen het je.

Wat is e-commerce management?

E-commercemanagement is de verzamelterm voor het geheel aan activiteiten dat gericht is op het runnen van een webwinkel. Het begrip omvat onder meer de onderstaande deelaspecten van webshopbeheer.

● Het bepalen van de webshopstrategie. Op welke doelgroepen richt ik me? Welke digitale en traditionele marketingkanalen zet ik in? Hoe communiceer ik met klanten? Hoe stem ik mijn aanbod optimaal af op de vraag en belangrijkste klantvoorkeuren?
● Financieel beheer. Hoe hoog mag mijn marketingbuget zijn? Hoeveel investeer ik in welke promotiekanalen? En hoe verwerk ik de betalingen die via verschillende betaalmethoden binnenkomen?
● Organisatorisch beheer. Voor welke personele bezetting kies ik? Wat is de rol van de diverse teamleden die de webshop runnen? Aan welk type medewerkers heeft het webshopteam behoefte?
● Innovatie. Hoe speel ik in op nieuwe technologische ontwikkelingen? Hoe zorg ik ervoor dat mijn webwinkel ook op mobiele apparaten gebruiksvriendelijk is en blijft? En hoe blijf ik de concurrentie een stapje voor?
● Veiligheid en risicomanagement. Hoe bescherm ik mijn webshop tegen hackers en cybercriminelen? Hoe zorg ik ervoor dat klantgegevens in veilige handen blijven?
● Technisch beheer. Hoe zorg ik voor een snelle webshop waarin product- en informatiepagina’s rap worden geladen? Verloopt het checkoutproces gemakkelijk en soepel genoeg?

E-commerce verandert in rap tempo

E-commerce is momenteel snel aan het veranderen. Die veranderingen nemen diverse vormen aan. Tijd dus om wat dieper in te gaan op de belangrijkste trends en innovaties die zich momenteel voordoen binnen de e-commercebranche.

De technologische revolutie

De stormachtige groei van slimme technologieën is een ontwikkeling die een grote invloed heeft op de e-commerce. Zeker op macroniveau bevindt de commerciële wereld zich momenteel in een technologische stroomversnelling. Denk bijvoorbeeld aan de toenemende invloed van onderzoeksvelden als bio-, nano- en neurotechnologie, de opkomst van big data en kunstmatige intelligentie (AI) of de toenemende populariteit van 3D-printers. Een ander voorbeeld is augmented reality, een technologie die het mogelijk maakt om virtuele elementen toe te voegen aan de realiteit. Zo schep je een online-winkelervaring die dicht in de buurt komt van een bezoek aan een fysieke shop.

De bovengenoemde technologische ontwikkelingen zijn vaak nog grotendeels onzichtbaar voor de massa, maar beïnvloeden het consumentengedrag nu al op subtiele wijze. Technologieën zoals gesofisticeerde algoritmen of apps (denk bijvoorbeeld aan de iPhone-app XWave waarmee je in realtime je hersenactiviteit kunt meten) sturen en veranderen in toenemende mate het gedrag van de kopende en handelende mens. Het nauwer aan elkaar koppelen van technologische innovaties en onderzoeksvelden zal op de middellange termijn een enorme invloed hebben op de aard en het wezen van e-commerce.

Opkomst van de robots

Robots resideerden lange tijd vooral in het domein van sciencefiction, vaak als de duistere voorbode van een apocalyptische toekomst. Tegenwoordig zijn (software)robots de normaalste zaak van de wereld binnen veel commerciële, industriële en zorggerelateerde domeinen. Omdat we het in onze snelle en geglobaliseerde maatschappij steeds drukker hebben, zullen we in de toekomst ook aankoopbeslissingen steeds vaker overlaten aan fysieke robots of AI-softwarerobots die zijn aangesloten op populaire digitale netwerken. De toenemende menselijkheid (dankzij AI ontwikkelen robots zich ook op sociaal-emotioneel vlak steeds verder) van robots zal de bovengenoemde ontwikkeling alleen maar versnellen.

E-commerce wordt m-commerce

Een belangrijke verschuiving die zich nu al duidelijk voltrekt binnen de e-commerce is het toenemende belang van mobiele apparaten en progressieve webapplicaties. We gebruiken steeds vaker onze smartphones en tablets om online te kopen. Het resultaat laat zich raden: een forse groei van het aantal mobiele websites en applicaties. De techgiganten Apple en Google zijn veruit de belangrijkste spelers binnen de mobiele e-commerce, maar ook bedrijven als Vodafone, China Mobile, Amazon, eBay, Telefónica en PayPal laten zich op dit vlak steeds meer gelden.

Traditionele kanalen verliezen invloed

Een direct gevolg van de bovengenoemde ontwikkeling is dat traditionele apparaten en verkoopkanalen binnen de e-commerce aan belang verliezen. De aloude pc komt bijvoorbeeld steeds meer in de schaduw te staan van de handige, draagbare en altijd beschikbare (ongeacht of je nu thuis op de bank zit of onderweg bent) mobiele telefoon. Het uitstippelen van een mobiele strategie is dan ook een must voor elke moderne webshopeigenaar. De adoptie van mobiel internet gaat namelijk veel sneller dan die van het pc-internet dertien jaar geleden.

Social media worden belangrijker

Ook de sociale media hebben een steeds grotere impact op e-commerce en het bijbehorende e-commercemanagement. Zo worden adviezen voor aankoopbeslissingen bijvoorbeeld vaker en vaker gecommuniceerd via kanalen als Twitter en Facebook. Daarnaast delen consumenten regelmatig hun aankopen op sociale netwerken, bijvoorbeeld met foto’s op Instagram of Pinterest. Dit is zowel een uitdaging als valkuil (positieve productervaringen bereiken automatisch een breder publiek, maar hetzelfde geldt voor klachten of negatieve reviews) waarmee webshopeigenaren rekening dienen te houden bij hun e-commercemanagement.

Grote marktplaatsen worden dominanter

Wat we ook zien is dat de invloed van grote marktplaatsen binnen de wereld van e-commerce gestaag toeneemt. Niet onlogisch, want juist grote concerns en webwinkels als Amazon, eBay, bol.com of Coolblue beschikken natuurlijk over de expertise en liquide middelen om het beste te halen uit de zegeningen van de moderne techniek. Zij hebben de budgetten om big data, AI, augmented reality en chatbots op grote schaal te integreren in hun dienstverlening. Op die manier veranderen ze dus ook de e-commerce.

E-commerce verandert!

Een belangrijk gevolg van de bovenstaande ontwikkelingen is dat e-commercemanagement niet meer primair gaat over zaken als marketing, productcatalogi, procesoptimalisatie en supply chain management. De focus komt steeds meer te liggen op data en de manieren die voorhanden zijn om die informatie strategisch in te zetten.

Het is daarom belangrijk dat je als moderne webshopeigenaar een voorname plaats inruimt voor data-analyse. Big data en AI bieden meer kansen dan ooit om kooppatronen te ontdekken en diepgaande inzichten op te doen over klantgedrag (in de breedste zin van het woord).

● Door de voorkeuren van klanten bij te houden, kun je aankomende trends sneller en gemakkelijker analyseren. Het verzamelen van grote hoeveelheden aan data, bijvoorbeeld om te leren welke producten het populairst zijn, hoe livestreaming-technologie steeds populairder wordt en welke impact sociale gebeurtenissen hebben op de markt, kan cruciaal zijn voor het winstgevend houden van je webshop.
● Data-analyse geeft je een goed inzicht in de aankoop- en browsergeschiedenis van individuele klanten. Het resultaat: gepersonaliseerde marketing die alleen producten onder de aandacht brengt waar een klant ook echt in geïnteresseerd is. Een goed voorbeeld hiervan is de recommended item list van Amazon.

Meedoen met de grote jongens

Op het eerste gezicht lijkt het voor middelgrote webshops ondoenlijk om op te boksen tegen de megamarketplaces die prominent aanwezig zijn op de e-commercemarkt. Toch betekent e-commercemanagement anno 2019 meedoen met de grote jongens. Dat doe je door jouw webshop te voorzien van de juiste infrastructuur, maar vooral ook door bij het nemen van beslissingen nadruk te leggen op digitale transformatie en het verzamelen en analyseren van data.

Het mooie is dat je hierbij zelfs kunt profiteren van webreuzen zoals de Amazons, eBays en Coolblues van deze wereld. Deze bedrijven investeren veel geld, tijd en kunde in het dagelijks optimaliseren van hun webshops. Ze vormen dan ook een prima startpunt voor het bekijken en adopteren van belangrijke best practises die ook jouw webwinkel naar een hoger niveau kunnen tillen. De opkomst van social selling en het verkopen via marktplaatsen bieden bovendien extra kansen om te profiteren van de expertise en het bereik van megamarketplaces. In het laatste geval is het wel belangrijk om goed na te gaan of de kosten niet hoger zijn dan de baten.

Conclusie: veranderingen omarmen is groeien

Even snel een webwinkeltje opzetten is er anno 2019 niet meer bij als je commercieel succes wilt boeken. De realiteit is namelijk dat webwinkeliers op het vlak van e-commerce voor steeds grotere uitdagingen komen te staan, zowel op technisch als inhoudelijk vlak. Technische ontwikkelingen veranderen het internetlandschap in een steeds rapper tempo, terwijl de invloed van grote marktplaatsen steeds duidelijker zichtbaar wordt.

De sleutel tot goed e-commercemanagement in die brave new world is data-analyse. Door de opkomst van AI en big data is het ook voor middelgrote webshops heel goed mogelijk om klanten een gepersonaliseerde winkelervaring aan te bieden die perfect aansluit op hun behoeften en interesses. Kennis en techniek zijn in de geglobaliseerde wereld van e-commerce namelijk goedkoper en toegankelijker dan ooit.

 Wil je meer weten over of assistentie bij e-commerce management nieuwe stijl? Dan ben je bij eSavvy aan het juiste adres. Bekijk e-commerce management diensten.  Wij helpen webshopeigenaren met het managen van hun winkel door een slimme combinatie van marketing, databeheer en webontwikkeling. Het resultaat: meer omzet en conversie door een sterke samenwerking met klanten en partners.

Amanj Hamid

Als E-commerce specialist help ik webshop eigenaren met het verhogen van hun omzet. Dit door het samen bedenken van een E-commerce strategie en deze te implementeren met de juiste team van specialisten.