Het is vaak een onderschat promotiemiddel om je webshop en productaanbod onder de aandacht te brengen: e-mailmarketing.

Toch is e-commerce, mits goed en strategisch slim ingezet, een prima marketingtool om klanten gericht te benaderen en tot het doen van aankopen aan te zetten.

Maar zet je e-mails en malinglijsten gericht in om je naamsbekendheid te vergroten en conversie te verhogen? In dit artikel leggen we het uit.

Persoonlijke benadering van de klant

Diverse marktonderzoeken en surveys tonen aan dat de moderne internetklant grote waarde hecht aan personalisatie. Het goede nieuws is dat juist e-mailmarketing op dit vlak legio mogelijkheden biedt.

Begin bijvoorbeeld met het verwelkomen van je klanten. Een simpele welkomstgroet of een melding als ‘bedankt voor je aankoop’ doet vaak al wonderen.

Het welkomstmoment vormt ook de ideale gelegenheid om jezelf te introduceren of de klant om meer informatie te vragen. Leg de bezoeker van je webshop uit welke voordelen verbonden zijn aan een inschrijving voor jouw e-mailing.

Gepersonaliseerde aanbiedingen

Het is ook verstandig om een onderscheid maken tussen de verschillende e-mails die jij als webshopeigenaar richting klanten stuurt.

Geef hem of haar bijvoorbeeld de optie om zich in te schrijven voor je wekelijkse nieuwsbrief, maar breng daarnaast ook dagaanbiedingen of actiemails die aansluiten op persoonlijke interesses of merkvoorkeuren onder de aandacht.

Door klanten op het goede moment gericht te benaderen met gepaste content (afbeeldingen, aanbiedingen, productteksten) die direct aansluit op hun interesses, versterk je de persoonlijke band en open je gemakkelijker de deur naar hogere conversiepercentages.

Maak doelgroepen

Om je e-mailmarketing te personaliseren en optimaliseren, is het verstandig om de verzendlijst te segmenteren. Dat kan
door goed te kijken naar het klik-, surf- en koopgedrag van jouw klanten.

De groep met een wat lager betrokkenheidsniveau benader je immers anders dan klanten die geregeld een (herhaal)aankoop doen via de webshop. De eerste groep moet je bijvoorbeeld vaak nog overtuigen en overhalen tot het doen van een aankoop.

Dat kan bijvoorbeeld door kortingen of extra service aan te bieden of producten waar die klanten vaak naar kijken geregeld terug te laten komen in e-mails. Een loyaliteitsprogramma, een spaarpuntensysteem of het aanbieden van korting na een derde of vierde aankoop zijn manieren om klanten met een gemiddelde loyaliteit nauwer aan jouw webshop te binden.

Google Analytics is een goed stukje digitaal gereedschap om klantvoorkeuren en het surfgedrag van de bezoekers van jouw webshop in kaart te brengen en (potentiële) klanten in doelgroepen te segmenteren.

Tijdstip van verzending

Een belangrijk, maar soms onderschat aandachtspunt bij elke e-mailmarketingcampagne is het tijdstip waarop je e-mails verzendt. Elk product en iedere dienst heeft een ideale reactietijd.

Te snel reageren op een aankoop kan irritatie opwekken (stalkergedrag), terwijl een te laat verzonden mail kan resulteren in verloren klanten of verkopen. Onderzoek dus altijd goed wat het beste moment is om een vervolgmail te sturen.

Een goed voorbeeld van gerichte e-mailmarketing die de conversie opstuwt zijn abandoned shopcart mails. Dit houdt in dat je klanten, uiteraard met hun toestemming, een vervolgmail stuurt als ze een winkelwagentje met producten hebben achtergelaten op je webshop zonder het bestelproces te hebben afgerond.

Amerikaans onderzoek heeft aangetoond dat de conversiepercentages bij dit mailtype het hoogst zijn als het vervolgbericht snel (binnen het uur) na het achterlaten van het winkelwagentje wordt gestuurd.

Crossselling via e-mail

E-mailmarketing opent ook deuren voor crossselling. Door goed te kijken naar het koopgedrag, kun je klanten in gepersonaliseerde mails en nieuwsbrieven attent maken op producten die qua karakter en functionaliteit goed aansluiten op eerdere aankopen.

Denk bijvoorbeeld aan passende hoesjes bij een iPhone of accu’s, objectieven, tassen en filters voor een klant die zojuist een spiegelreflexcamera heeft aangeschaft.

Klanten reactiveren

Inactieve klanten vormen weer een aparte groep die extra aandacht verdient. Dat ze al een tijdje niets meer hebben besteld op je webshop, wil niet automatisch zeggen dat hun belangstelling voor jouw producten als sneeuw voor de zon is verdwenen.

Het kan ook gewoon zo zijn dat er even geen budget is voor nieuwe aankopen of dat je nieuwsbrief en mails niet meer zo goed worden gelezen omdat ze minder opvallen in de mailbox van de ontvanger. Plaats deze klanten bij voorkeur in een aparte doelgroep en zorg er vooral voor dat ze gerichte mails met speciale campagnes of aanbiedingen ontvangen.

Zoek daarnaast uit waarom de ooit in jouw webshop geïnteresseerde klant (tijdelijk) is afgehaakt. Zo kun je de reactiverings- of winbackcampagne optimaliseren en de klant wellicht terugwinnen.

Interactieve mails en nieuwsbrieven

Goede e-mailmarketing heeft tot gevolg datjouw webshop zich onderscheidt van de massa. Opvallende en dynamische
nieuwsbrieven geven je mailings bijvoorbeeld een interactief tintje. Gebruik bijvoorbeeld contentfeeds, video’s of inspirerende foto’s in je e-mails en stem die af op de persoonlijke interesses, voorkeuren of eerder gekochte producten van de ontvangers.

Reviews

Last but not least: ook reviews van producten of de winkelervaring bij jouw webshop vormen een e-mailmarketinginstrument met
veel potentie. Productreviews kunnen je conversie namelijk met 15 tot 75 procent verhogen.

Stel eencampagne in die automatisch een e-mail naar de klant stuurt met het verzoek om het aangekochte product te beoordelen. Let hierbij wel op de volgende zaken:

  • Een heldere onderwerpregel
  • De juiste timing
  • Het aandragen van een stimulans
    zoals een kortingsvoucher of gratis extraatje

Conclusie

Zoals we hebben gezien kan e-mailmarketing dus op diverse manieren een positieve bijdrage leveren aan je naamsbekendheid en
conversiepercentages.

Testen en uitproberen is vaak de sleutel. Door te experimenteren en de nadruk te leggen op personalisatie, baan je uiteindelijk het pad naar een optimale relatie met de diverse klanten die geïnteresseerd zijn in jouw webshop.