Hoewel Nederland in principe miljoenen potentiële klanten telt, kan het als webshopeigenaar ook interessant zijn om eens over de grens te kijken. Het internet is immers niet gebonden aan landsgrenzen en dus een prima medium voor e-commerce.

Waar moet je zoal aan denken bij het starten van een internationale webshop? In dit artikel bespreken we een aantal tips en aandachtspunten.

België als logische optie

Voordat de wens om een internationale webwinkel te starten definitief gestalte kan krijgen, is het natuurlijk van belang om te bepalen in welke landen je actief wilt zijn. België vormt vanwege de locatie en taal natuurlijk een voor de hand liggende keuze.

Bovendien is de Belgische e-commercemarkt groeiende. Het aantal online-aankopen dat onze zuiderburen doet, groeit bijvoorbeeld gestaag. Bovendien zit er ook nog rek in de markt.

Belgen doen bepaalde aankopen bijvoorbeeld nog vaak in het buitenland omdat het binnenlandse aanbod niet altijd toereikend is.

Een Belg is geen Nederlander

Hou bij het opzetten van een Belgische webshop wel in gedachten dat er culturele en praktische verschillen bestaan tussen Belgen en Nederlanders en het bijbehorende koopgedrag.

Belgen stellen zich doorgaans bescheidener en gereserveerder op dan Nederlanders en stellen het op prijs om met u aangesproken te worden. Daarnaast ervaren ze (te) agressieve marketingtechnieken al gauw als opdringerig en brutaal.

Bovendien vertrouwen Belgen voor het doen van hun onlineaankopen nog altijd meer op desktops dan op mobiele apparaten. Ze kopen ook meer op rationele dan op emotionele gronden.

Hier kun je op inspelen door in productbeschrijvingen meer de nadruk te leggen op de functionaliteiten van een product. Benoem bijvoorbeeld zaken die samenhangen met de praktische performance van een apparaat (de hoeveelheid geheugen, beeldkwaliteit etc.) in plaats van designtechnische eigenschappen.

Let op taalgebruik

Daarnaast is het verstandig om een webwinkel die mikt op de Belgische markt ook taalkundig te laten controleren.

Vlamingen gebruiken namelijk soms termen, woorden en afkortingen (kortingsacties heten bij onze zuiderburen bijvoorbeeld ‘solden’) die afwijken van het Nederlands dat bij ons wordt gesproken.

Verzenden van artikelen

Ook de logistieke kant van het verhaal moet natuurlijk op orde zijn voordat je zaken kunt gaan doen in het buitenland. Binnen de Benelux is het verzenden van producten nog vrij gemakkelijk.

Maar wanneer het verzenden vanuit Nederland meer voeten in de aarde heeft, kan het verstandig zijn om de samenwerking aan te gaan met een leverancier in het buitenland. Onderzoek dus goed welke verzendmogelijkheden er voor bepaalde landen zijn en maak duidelijke afspraken over levertermijnen.

Betaalmethoden verkennen

Een extra uitdaging bij het openen van een buitenlandse webshop is het kiezen van de betaalmethodes. In Nederland is iDeal erg populair, maar deze optie is voor buitenlandse klanten niet beschikbaar.

Zoek dus goed uit welke specifieke online-betaalmethoden worden gebruikt in de landen die je op het oog hebt. PayPal is vanwege het universele karakter vaak een goede optie. Je kunt buitenlandse klanten ook de mogelijkheid bieden om het geld direct naar jouw bankrekening over te maken. Vergeet in dat geval wel niet om het IBAN- en BIC-nummer op de website te vermelden.

Ken de buitenlandse regelgeving

Bij het openen van een buitenlandse webshop is het tevens belangrijk om op de hoogte te zijn van de regelgeving in het beoogde werkgebied. Die kan namelijk behoorlijk verschillen van de Nederlandse.

Vooral in Duitsland is de regelgeving voor webshops vrij streng, zeker op het gebied van de informatievoorziening. De Duitse wet stelt hogere eisen aan de gehanteerde algemene voorwaarden en exactheid van productbeschrijvingen. Bovendien is het opstellen van een Impressum (een soort colofon) verplicht bij het uitbaten van een Duitse webshop.

Voor wie juridisch alles op orde heeft, is Duitsland wel een interessante afzetmarkt die vijf keer zo groot is als de Nederlandse. Bij het openen van een Belgische webshop moet je rekening houden met de meldingsplicht voor werknemers bij buitenlandse werkgevers (te regelen via Limosa) die tijdelijk of deels in België gaan werken.

Wanneer je vanuit Nederland zakendoet, geen personeel in België hebt en niet voor meer dan € 35.000,- per jaar aan Belgische klanten verkoopt, is een aanmelding niet nodig.

Maak de webshop technisch klaar voor buitenlands gebruik

In de meeste gevallen vereist het actief worden op de buitenlandse onlinemarkt de bouw van een nieuwe webshop. Om de vindbaarheid te vergroten, verdient het de voorkeur om te kiezen voor de nationale domeinextensie (bijvoorbeeld be., de., co.uk. of fr.) van de staat waarop de webshop gericht is.

Daarnaast is het van belang om een minimum aan functionaliteiten in te bouwen. Denk hierbij vooral aan de volgende zaken:

  • Bouw de mogelijkheid in om teksten toe te voegen in de nieuwe taal.
  • Zorg voor een gestandaardiseerde integratie van de lokale betaal- en verzendmogelijkheden die je aanbiedt.
  • Bied klanten eventueel (als de webshop zich ook op klanten buiten de Europese Unie richt) de mogelijkheid om te betalen in vreemde valuta.
  • Zorg voor integratiemogelijkheden met andere verkoopkanalen die in een land populair en gemeengoed zijn.
  • Verzeker je ervan dat de btw te verleggen is.

Uitbesteden van de marketing?

Het kan ook handig zijn om de marketing rondom je webshop deels uit te besteden aan een native speaker die de markt in zijn land van herkomst erg goed kent. Dergelijke insiders hebben waarschijnlijk nog meer kijk op de mentaliteit en het koopgedrag van landgenoten of de actuele trends.

Ze kunnen dan ook problemen signaleren en tackelen die jij als Nederlander in eerste instantie misschien over het hoofd ziet. Speciale bureaus die een helpende hand kunnen bieden bij het ontplooien van marketingactiviteiten in het buitenland zijn bijvoorbeeld Dexport, Fingerspitzengefühl (beide Duitsland), Ecommerce Managers (Spanje) en Transfer Latin Business Community (Frankrijk).

Amanj Hamid

Als E-commerce specialist help ik webshop eigenaren met het verhogen van hun omzet. Dit door het samen bedenken van een E-commerce strategie en deze te implementeren met de juiste team van specialisten.