Het digitale winkelaanbod neemt nog steeds toe. Er komen meer en meer webshops, zowel algemene als meer gespecialiseerde. De klant hoeft dus amper nog de deur uit om zijn aankopen te doen.

De groei van het online-winkelaanbod betekent dat je ook als beheerder van een grotere webshop steeds creatiever moet worden om je te onderscheiden van de concurrentie. Hoe doe je dat? En met welke strategieën kun je nog succes behalen in de huidige markt?

Durf te experimenteren en investeren

Ondernemen is ook experimenteren. Het kan best zo zijn dat je soms geld spendeert aan marketingkanalen, promotiemateriaal of productlijnen die achteraf weinig opleveren. Of misschien leg je er incidenteel zelfs geld op bij.

Toch moet dit je er niet van weerhouden om out of the box te blijven denken en in je webshop te investeren. Ondernemen is namelijk actief zoeken naar manieren om jouw shop en producten continu onder de aandacht van potentiële klanten te houden.

Ontwikkel en implementeer een goede positioneringsstrategie

Ieder bedrijf heeft zo zijn eigen specifieke kracht en profiel. Dit onderscheidende vermogen wordt echter niet altijd even goed herkend en uitgedragen, zelfs niet door grote of middelgrote webwinkels.

Een succesvolle positioneringsstrategie brengt hier verandering in en zet je unique selling points, doelgroep en meerwaarde ten opzichte van concurrenten duidelijk op de kaart.

Het toepassen en uitdragen van die positioneringsstrategie is vervolgens een zaak van helder communiceren. Dat doe je vooral door de unique selling points van jouw shop prominent onder de aandacht te brengen in headers en footers, e-mails en andere online-media. Benoem de USP’s daarnaast concreet in webteksten en kwalitatief hoogwaardige contentpagina’s. 

Beheer je webshop op professionele wijze

Door het grote aanbod aan webwinkels, kan de moderne klant het zich veroorloven om kritisch te zijn. Dit betekent dat een webshop op een professionele manier beheerd moet worden om succesvol te kunnen zijn.

De onderstaande zaken vormen een integraal onderdeel van professioneel webwinkelbeheer.

  • Ben duidelijk over prijzen (inclusief btw), verzendmethoden en verzendkosten. Klanten willen namelijk in het besteloverzicht gelijk zien wat ze moeten betalen. Verborgen kosten die pas in een later stadium verschijnen stoten kopers af.
  • Zorg dat de talen en valuta in de webshop overeenkomen met de geografische range van je winkel.
  • Vele klanten hebben vele wensen. Die wijsheid is ook van toepassing op het betaalgedrag. Zorg er dus voor dat je winkel een divers spectrum aan (verschillende) betaalmogelijkheden ondersteunt. Wat betreft het regelen van de betaalmethoden heb je meerdere opties: je kunt alles zelf doen, je kunt het gedeeltelijk uit handen geven aan een distribuerende PSP of het beheer van je online-betalingen zelfs helemaal overlaten aan een collecterende PSP.
  • Informeer de klant over de status van de verzending en eventuele retourzendingen.

Wek vertrouwen

Juist in tijden van overvloedige keuzemogelijkheden is klantvertrouwen extreem belangrijk. Kopers kunnen immers binnen een paar muisklikken bij de concurrent zijn als jouw shop niet bevalt. Het vertrouwen van de klant verdien je door iets extra’s te bieden. Onderscheidende service dus, die niet overal op het web even vanzelfsprekend is.

De onderstaande features geven jouw webwinkel de betrouwbare en klantvriendelijke uitstraling die nodig is om klanten vast te houden.

  • Een over ons-pagina is een prima manier om de klant meer info over het team achter de webshop te geven.
  • Een goede bereikbaarheid, zowel telefonisch als door het snel beantwoorden van mails, is een essentieel stukje extra service dat klanten zeker weten te waarderen.
  • Een pagina met FAQ’s is een blijk van expertise en geeft aan dat je als shopeigenaar rekening houdt met de belevingswereld van de klant. Een blog met interessante artikelen, bijvoorbeeld over trends binnen de eigen branche of de werking en meerwaarde van bepaalde producten, versterkt jouw reputatie van expert en vakprofessional.
  • Sociale media zijn prima kanalen om het contact met de klant te personaliseren en wat extra’s te doen in de vorm van (win)acties of leuke artikelen. Zet hier een specialist of een toegewijd team op zodat je het maximale haalt uit kanalen als Facebook, Twitter en Instagram.
  • Een erkend kwaliteitskeurmerk (Trusted Shops, Thuiswinkel Waarborg) geeft een webwinkel een nog betrouwbaardere uitstraling.

Zorg voor een snelle website

Snelheid is een eigenschap waarover elke succesvolle webshop moet beschikken in het moderne digitale landschap. Langzame ladende pagina’s zijn namelijk een veelgenoemde bron van ergernis en vaak een hoofdreden voor het vroegtijdig verlaten van een webshop.

Gelukkig zijn er verschillende manieren om je webwinkel een flinke snelheidsboost te geven

Ontwikkel een goede marketingstrategie

Onlinemarketing is ook een niet te onderschatten factor die mede het succes van je webshop bepaalt. Er zijn diverse manieren om samen met een professioneel marketingteam je winkel onder de aandacht van de gestaag groeiende schare internetkopers te brengen.

  • Een goede SEO-strategie, die gebruikmaakt van SEO-vriendelijke templates en instellingen, maakt je webshop beter vindbaar.
  • Het bijhouden van een blog met kwalitatief hoogwaardige content geeft je de kans om echt in contact te treden met de doelgroep en extra uitleg te geven over jouw diensten of producten. Bovendien hebben dergelijke teksten een positieve invloed (Google houdt van artikelen met enige substantie!) op de SEO-waarden.
  • E-mailmarketing en nieuwsbrieven werken nog steeds prima als het aankomt op de integratie met eerder gekochte producten, het doen van productsuggesties of het verhogen van cross- en upsells.
  • Sociale media zijn prima kanalen voor het organiseren van gepersonaliseerde (win)acties en referentieverhalen.

Betrek klanten bij marketinguitingen

Trouwe klanten zijn leuk en aardig. Maar wat je echt wil, is dat klanten merkambassadeurs worden. Als ze een passie of gevoel voor jouw producten of diensten hebben, zullen ze namelijk eerder geneigd zijn om positieve mond-tot-mondreclame over jouw webwinkel te verspreiden.

Een goede manier om trouwe klanten te veranderen in fans of merkambassadeurs is door ze te betrekken bij marketingactiviteiten. Maak van klanten co-marketeers door ze actief te betrekken bij de ontwikkeling van een product en de daaropvolgende marketingcampagne.

Geef ze ook de gelegenheid om producten uit te proberen en hun ervaringen met aankopen te delen. Een aanbeveling van een klant is goud waard en heeft vaak een grotere impact op het algehele klantvertrouwen dan de marketingkanalen die je zelf al gebruikt.  

Lever uitstekende service

Het leveren van bovengemiddelde service is een van de beste manieren om je te onderscheiden van de rest. Denk hierbij aan een goed en coulant retoursysteem, snelle en duidelijke antwoorden op prangende klantvragen en het goed afleveren (mooie verpakking, eventueel vergezeld van een persoonlijke attentie) van artikelen

Ken je klanten

Vóór de opkomst van het winkelen via internet was het gebruikelijk dat de winkelier zijn klant (vaak bij naam) kende. Hij wist wat de behoefte was, waarom de klant iets kocht en waar zijn kopers vandaan kwamen.

Een dergelijke benadering hoeft in het digitale winkeltijdperk niet louter een relict uit het verleden te zijn. Een marktonderzoek is een uitstekende actie om in contact te blijven met je klanten, maar ook een prima manier om inzicht te ontwikkelen in wat voor kopers echt belangrijk is. Je kunt de deelname aan zo’n onderzoek nog wat aantrekkelijker maken door het aanbieden van een kortingsbon.

Google Analytics is een tweede tool die helpt om zicht te krijgen op klantbehoeften en het presteren van je webshop. Met Analytics ontsluit je grote hoeveelheden informatie over de herkomst van je klanten, maar ook over de succesvolle en minder succesvolle onderdelen van je webwinkel. Analytics geeft je dus volop de mogelijkheid om bij te sturen.

Stel je team zorgvuldig samen

Het team achter een webwinkel bepaalt voor een groot deel het succes van een shop. Zet bij het werven van technisch personeel en marketeers dus in op kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Een prettige werkomgeving en platte organisatiestructuur halen doorgaans het beste uit medewerkers. Zorg dus voor een geringe afstand tussen de directie en de mensen op de werkvloer en cultiveer een klimaat dat volop ruimte biedt aan eigen initiatief en originele ideeën. 

Conclusie: een veelzijdige aanpak is de sleutel tot succes

Onderscheidend zijn is een vereiste om succes te boeken met je webshop in het huidige online-winkellandschap. Veelzijdigheid is hierbij de sleutel tot succes. Natuurlijk moet een webshop er aantrekkelijk uitzien en technisch in orde zijn, maar vergeet ook een stukje extra service en het belang van een goede marketingstrategie niet!

Je webshop verbeteren met esavvy

Het optimaliseren en onderscheidend maken van je webshop (e-commerce management) is een nauwkeurig luisterend samenspel van mensen, processen en technologieën. Heb je het gevoel dat je wel wat hulp kunt gebruiken bij dit proces? Dan ben je bij esavvy aan het juiste adres.

Esavvy brengt veel expertise op het gebied van e-commerce mee en heeft ervaring met het begeleiden van middelgrote webshops die enkele miljoenen per jaar omzetten. Als schakel tussen jouw winkel en de verschillende partners help ik je graag met het verbeteren van je shop en het verder verhogen van de omzet. 

Amanj Hamid

Als E-commerce specialist help ik webshop eigenaren met het verhogen van hun omzet. Dit door het samen bedenken van een E-commerce strategie en deze te implementeren met de juiste team van specialisten.