Categoriepagina’s vormen een belangrijk onderdeel van je webshop. Ze fungeren in feite als de digitale wegwijzers voor bezoekers. Daarnaast kunnen goede categoriepagina’s ook de ranking van een webshop op Google een flinke boost geven.

Maar hoe richt je categoriepagina’s optimaal in voor het verbeteren van de vindbaarheid en conversie van jouw webshop? Een vijftal tips.

 

Plaats waardevolle en unieke content

Voordat je overgaat op het bouwen van categoriepagina’s, is het verstandig om na te denken over de precieze content (naast de producten zelf natuurlijk) die op deze belangrijke delen van een website moet komen te staan.

Onderzoek en praktijkervaring wijzen uit dat categoriepagina’s het meest effectief zijn als ze worden gevuld met kwalitatief hoogwaardige, prettig leesbare en functionele content. Probeer bij het plaatsen van content op categoriepagina’s altijd rekening te houden met de volgende aandachtspunten:

  • Gebruik op elke pagina een aparte en unieke tekst om duplicate content te voorkomen. Zoekmachines als Google straffen herhaling namelijk af, terwijl ze unieke content belonen. Schrijf daarom unieke teksten voor elke categoriepagina. Zo wordt het voor zowel bezoeker als zoekmachine direct duidelijk waar de pagina over gaat.
  • Functionele en praktische content scoort vaak het best. Denk bijvoorbeeld aan concrete teksten over bepaalde eigenschappen, de werking of het onderhoud van een product.
  • Categoriepagina’s geven je ook de mogelijkheid om expertise te tonen. Verkoop je bijvoorbeeld tenten en andere buitenproducten? Plaats dan eens een artikel dat aangeeft in welke omstandigheden en omgevingen je een bepaalde tent of een paar wandelschoenen kunt gebruiken.
  • Let ook op de lengte van de teksten die je op de categoriepagina’s publiceert. Hoewel niet alle contentmarketingexperts het helemaal eens zijn over de ideale lengte, is 300-800 woorden de meest gangbare norm. Uitgebreid genoeg voor een beetje diepgang, maar niet zo lang dat lezers gauw afhaken.

 

Let op een goede structuur

Naast goede content vormt ook de structuur van de categoriepagina’s een belangrijk aandachtspunt. Zeker in het geval van een wat grotere webshop kunnen categoriepagina’s klanten helpen bij het vinden van de weg naar het ideale product.

Kies bij voorkeur voor een ‘kapstokstructuur’ waarbij de categorieën van breed naar steeds smaller gaan. Laat categorieën ook terugkomen in de URL’s. Zo wordt het voor zoekmachines en internetgebruikers een stuk gemakkelijker om jouw webshop en de afzonderlijke product- en categoriepagina’s te vinden.

 

Zorg voor een goede balans in het aantal categorieën

Het bepalen van de juiste hoeveelheid categorieën kan soms lastig zijn. Enerzijds zijn er veel studies en praktijkvoorbeelden die aantonen dat webshops met een keuzeoverschot hogere bouncepercentages hebben.

De Belgische kortingssite Solden.be wist het bouncepercentage bijvoorbeeld met 33 procent terug te brengen door het aantal categorieën te verlagen van 40 naar 18. Een webshop met een waslijst aan categoriepagina’s lijkt dus af te schrikken.

Anderzijds wil je de klant wel gericht op een duidelijke productgroep wijzen. Zeker voor webshops met een groot assortiment gaat het adagium ‘less is more’ niet altijd op. Probeer dus altijd een goede balans te vinden in het aantal categorieën.

 

Besteed aandacht aan een goede naamgeving van categoriepagina’s

Denk ook goed na over de naamgeving van categorieën. Omschrijvingen die elkaar deels overlappen kunnen onduidelijkheid scheppen bij de bezoeker en resulteren in omzetverlies. Er zijn manieren om te testen of je naamgeving in orde is.

Een goede methode is bijvoorbeeld ‘card sorting’. Door collega’s verschillende producten voor te leggen en aan hen te vragen in welke categorie zij een bepaald artikel zouden plaatsen, kom je er snel achter of je op het goede spoor zit. Komt de sortering overeen met de categorieën in de webshop? Dan zit je doorgaans wel goed.

 

Zorg voor een goede opbouw van categorieën

Veel webshops sorteren hun categorieën op alfabet. Een voor de hand liggende, maar niet altijd ideale opbouw. Het is beter om de klantinteresse als belangrijkste leidraad te gebruiken voor het opbouwen van categoriepagina’s.

Plaats de producten die de meeste clicks en sales opleveren in het centrum van de aandacht. Minder populaire categorieën kun je (wel op een overzichtelijke manier!) wat meer aan de zijkant neerzetten. Onderzoek toont ook aan dat mensen meestal van links naar rechts en van boven naar beneden lezen.

Bovendien zijn ze vaak gevoelig voor objecten op een website die groter zijn of een andere kleur hebben. Dit zijn factoren waar je rekening mee kunt houden bij het bouwen van categorie -en overzichtspagina’s voor een webshop.

Amanj Hamid

Als E-commerce specialist help ik webshop eigenaren met het verhogen van hun omzet. Dit door het samen bedenken van een E-commerce strategie en deze te implementeren met de juiste team van specialisten.