Het succes van een webshop valt of staat met de keuze voor de juiste software. De vraag is uiteraard wat de juiste webshop software voor je is. Dit kan per situatie verschillen. Het is van essentieel belang om je hierin goed te verdiepen. Het is namelijk een keuze die je voor een langere termijn maakt.

Dit artikel biedt inzicht in de verschillende keuzemogelijkheden in programma’s die achter de schermen moeten zorgdragen voor het succes van de webshops. Je zult ontdekken dat er veelzijdige opties zijn om een webshop op een dusdanige manier in te richten dat er het maximale rendement uit gehaald kan worden.

Er zijn een flink aantal factoren te benoemen die bepalend zullen zijn bij het kiezen van de meest geschikte webshop software. De wensen en de doelstellingen van zowel de webshop bezoeker als de eigenaar spelen hier uiteraard een rol in, maar ook het beschikbare budget en de toekomstverwachtingen zijn van belang.

Vooral het laatste mag niet worden onderschat. De aankoop van webshop software is immers een investering voor de langere termijn. Het is uiteraard niet onmogelijk om over te stappen, maar dit is zeker géén eenvoudige stap.

De rol van webshop software in je succes

Goed functionerende webshop software heeft een belangrijk aandeel in het succes van de webshop. Deze programmering heeft direct effect op drie factoren:

• Het vormt de basis (het fundament) van je onderneming;
• Het is het platform waar je bezoekers ontvangen worden;
• Het zorgt voor je opbrengst door je conversie ratio.

Het is belangrijk dat de webshop tot in de perfectie aansluit op zowel je doelstellingen, je gewenste uitstraling en uiteraard je budget. Hierbij spelen zowel het heden als de toekomst een belangrijke rol.
In veel gevallen is het een betere keuze om te kiezen voor een webshop die iets meer functionaliteiten heeft dan je op dit moment nodig hebt. Hiermee zorg je ervoor dat de webwinkel ruimte heeft om te groeien. De webshop sluit op deze manier aan bij toekomstige ambities. Een webshop die hier niet toereikend in is, kan een stagnatie van de groei van een onderneming veroorzaken.
Deze keuze kun je uiteraard zien als een investering in de toekomst. Het is zeker niet verstandig om hierop te bezuinigen. Als een webshop géén uitbreidingsmogelijkheden meer heeft, zal er in de meeste gevallen opnieuw een investering moeten worden gedaan in een nieuw digitaal platform, wat in de praktijk zal betekenen dat er stagnatie is in de groei of dat er zelfs een paar stappen terug moeten worden gedaan.

Deze overweging heeft een direct gevolg op de keuze van het webshop software pakket. De praktijk wijst vaak uit dat het zeker niet verstandig is om hierop te bezuinigen, zeker niet als de webshop het fundament is van je bedrijf.

Webshop software pakket

Uiteraard hebben alle webshop software pakketten grofweg dezelfde doelstelling: het inrichten van een website als digitale etalage waarin een aanbod van de “winkel” op een duidelijke en overzichtelijke manier wordt gepresenteerd.

Het is in dit opzicht van groot belang dat de webwinkel goed vindbaar is en van alle gemakken is voorzien met betrekking tot het vinden van de benodigde informatie en de uiteindelijke bestelprocedure. Goede webshop software zorgt dat alle complexe technische zaken automatisch geregeld worden, inclusief de meest complexe issues.

De keuze voor een geschikt webshop software pakket ligt aan de basis van het succes. Als deze keuze niet aansluit op de wensen uit de praktijk, zal de webshop eigenaar zichzelf hierin flink tekort doen. In de praktijk komt het erop neer dat veel ondernemers achteraf spijt hebben van een gemaakte keuze.
Er zijn diverse webshop software pakketten verkrijgbaar. Hierin zijn grofweg 6 verschillende mogelijkheden te onderscheiden:

• Gratis
• SAAS (Software as a service)
• Open Source (Ontwikkeld door een community)
• Eenmalig Licentie (extra kosten voor upgrades)
• Enterprise
• Custom made

Kant-en-klaar gehoste webshop software een interessante optie?

De term “kant-en-klaar gehoste webshop software” klinkt aantrekkelijk, maar dit woord kan in één adem genoemd worden met het woord “beperkt”. Onder deze term worden de gehuurde webwinkel softwarepakketten verstaan (en uiteraard de opties die gratis beschikbaar worden gesteld).

Een bekende vorm hiervan is de SaaS constructie, Software as a Service-platform. Er moet een vast maandelijks bedrag worden afgedragen voor een toegang tot een applicatie waarop een webshop kan worden gezet. In deze service zijn hosting, het doorvoeren van updates en support opgenomen. Deze constructie heeft wat dat betreft als grote voordeel dat je weet hoe hoog je maandelijkse kosten zijn en dit kunt budgetteren.

Bij deze optie wordt de software kant-en-klaar geleverd. Dit heeft als grote voordeel dat je bijna direct kan beginnen en dat er weinig tot geen kennis is vereist van webcode als HTML en PHP.

Je digitale winkel staat klaar, je hoeft deze “alleen” nog maar te vullen. Hoewel er diverse thema’s zijn waaruit gekozen kan worden, zul je in de praktijk wel snel tegen beperkingen aanlopen. Deze beperking zijn op vijf belangrijke punten merkbaar:

  • Er is sprake van een verbintenis met een leverancier. Hierdoor zal het switchen niet eenvoudig zijn zonder alle gegevens (zoals productinformatie en klantgegevens te moeten invoeren).
  • Je moet je houden aan de beschikbare designs die niet volledig op maat zijn vormgegeven.
  • Er is géén sprake van eigenaarschap, je blijft dus afhankelijk van de leverancier.
  • Het is niet mogelijk om de broncode te (laten) aanpassen. Hier kan wel de behoefte in ontstaan als je specifieke conversie- of Analytics codes wilt toevoegen.
  • Je bent beperkt in de mogelijkheden met betrekking tot zoekmachine en conversie optimalisatie.
Vooral deze laatste twee beperkingen kunnen gezien worden als een groot nadeel. Deze punten hebben namelijk direct effect op het resultaat van de webshop. Een leverancier van kant en klare softwarepakketten zijn uiteraard nooit in staat om hun software 100% zoekmachine vriendelijk te maken.

Ze zijn namelijk nooit in staat om steeds nieuwe versies of upgrades uit te brengen in dezelfde snelheid waarmee de ontwikkelingen en de techniek op dit gebied zich uitbreidt. Daarnaast zal iedere gebruiker zijn of haar zoekmachine optimalisatie op een andere manier willen inrichten. Veranderingen in lay-out zijn vaak niet mogelijk. Je hebt als ondernemer dus niet de volledige invloed op je conversie ratio.

Kant-en-klaar gehoste webshop software zou een optie kunnen zijn voor startende webwinkels en voor ondernemingen die de webwinkel runnen, naast een andere bron van inkomsten. Het is mogelijk om zonder al te veel moeite een webshop te beheren, maar het is wel goed om te realiseren dat het bereikte resultaat in verhouding zal staan met de inspanning die hiervoor geleverd wordt.

De echt ambitieuze ondernemers die omzetmaximalisatie voor ogen hebben, doen er verstandiger aan om één van de onderstaande keuzes te overwegen.

Webshop software kopen

Ambitieuze ondernemers die het maximale resultaat voor ogen hebben, kunnen beter kiezen om webwinkel software te kopen. Met deze software ben je als ondernemer volledig “vrij en onbeperkt” in het aanpassen van de webshop op basis van jouw wensen en (belangrijker nog) die van je doelgroep.

Je hebt hier alle vrijheid in omdat je immers eigenaar bent van het pakket. Ook met betrekking van het kopen van webshop software heb je diverse keuzemogelijkheden.

Een keuze hierbij is om een eenmalige licentie te kopen voor de aankoop van een specifieke software, waarbij er een mogelijkheid wordt geboden om (tegen betaling) gebruik te maken van updates en upgrades.
Een andere optie is open source. Deze software is ontworpen en ontwikkeld door een community. Het is gratis software (waar zonder het afsluiten van een contract gebruik gemaakt van kan worden), maar je hebt vaak wel technische kennis nodig om dit te kunnen implementeren. Dit is bij Woocommerce wellicht minder het geval dan bij Magento of Prestashop maar dit heeft weer als nadeel dat dit meer een e-commerce plug-in is.

Organisaties die al wat verder zijn in het beheren van een webshop, zullen zeker niet voor deze optie kiezen. Een webwinkel is namelijk een hele andere omgeving dan een website. De doelstellingen van de platforms belichamen het verschil: een website is informatief in tegenstelling tot een webshop die een wervende doelstelling heeft.

De digitale platformen trekken dan ook hele andere bezoekers. Een websitebezoeker is oriënterend in tegenstelling tot een koopgerichte webshop bezoeker. Dit heeft uiteraard effect op de SEO strategie. Er kan uiteraard wel een verbinding worden gemaakt tussen de twee platforms.

Enterprise en custom made webwinkel software

De meeste grote webshops kiezen voor enterprise software. Deze organisaties richten zich met een specifieke branding op grote bezoekersaantallen. Deze enterprise application software (EAS) is meer ontwikkeld voor grote organisaties in plaats van voor de kleinere webwinkels.

Hiermee wordt enterprise software een integraal onderdeel van het computer informatiesysteem. Het wordt gezien als een bedrijfsgericht hulpmiddel bij het online winkelen en alle factoren die hierbij komen kijken zoals online betalingsverwerking, een interactief productcatalogus en klantrelatiebeheer.

De meest gepersonaliseerde vorm van webwinkel software zijn echter custom made applicaties. Deze programmering is volledig (vanaf de basis) ontworpen, ontwikkeld en vormgegeven op basis van de wensen en doelstellingen van een specifieke gebruiker en wordt exclusief door deze instantie gebruikt. Dit is een optie waarbij er geen sprake is van enige beperking.

Factoren die een rol spelen bij de keuze van een e-commerce platform

Er zijn een aantal zaken die van groot belang zijn bij het maken van een keuze tussen de bovenstaande opties. Het is immers belangrijk dat er voor een platform gekozen wordt die je een zo groot mogelijke kans op succes biedt. Deze keuze kan gebaseerd worden op negen belangrijke factoren:

– De techniek achter de webshop. Is het een innoverende techniek of wordt er gebruik gemaakt van een techniek die al wat ouder is. Hier speelt de opbouw van de webshop een belangrijke rol in.

– De veiligheid van de website met betrekking tot e-crime en privacy standaarden.

– De zoekmachine vriendelijkheid met betrekking tot de vindbaarheid van het e-commerce platform.

– De moeilijkheidsgraad van het gebruik van het platform, is dit makkelijk aan te leren?

– De mogelijkheid om zaken zelf aan te passen (zoals lay-out) of pagina’s zelf toe te voegen;

– De karakteristieke eigenschappen van het bedrijf of community dat achter het platform zit. Is deze groot of klein, hoe lang bestaat deze en hoe stabiel is dit bedrijf.

– De hoeveelheid standaard thema’s of plug-ins die beschikbaar worden gesteld. Als deze niet op maat gemaakt zijn, kunnen deze dan geïnstalleerd worden. De stelregel is eenvoudig: hoe meer opties, hoe beter.

– De kosten voor de eenmalige aanschaf van de software en het prijskaartje dat hangt aan het uitbreiden en onderhouden.

– Het aantal ontwikkelaars die met de betreffende software bezig zijn, is er mogelijkheid om te kunnen overstappen van platform aanbieder als je niet tevreden bent met de service die geleverd wordt.

De laatste trends met betrekking tot webshop ontwikkelingen

Uiteraard is de markt van webshop software een dynamische markt waarin de ontwikkelingen zich snel opvolgen. Ook in deze markt zijn er diverse trends zichtbaar.

De aandacht gaat tegenwoordig vooral naar PWA’s, de progressive web apps. Een PWA is een zeer geavanceerde webapplicatie die gebruik maakt van de nieuwste mogelijkheden die op het web beschikbaar zijn en de gebruiker een native app-like experience biedt. Het zal een consistentie brengen tussen het web en native apps en gebruik maken van de cloud mogelijkheden.

Ook de ontwikkelingen met betrekking tot omnichannel kunnen gezien worden als een duidelijke trend op dit gebied. Deze functionaliteit kan worden gezien als de geavanceerde vervolgstap op multi channel en cross channel.

Ook nu is er sprake van koppelingen met andere systemen waarbij de consument centraal wordt gesteld. De gekoppelde kanalen vullen elkaar hierbij aan en complementeren elkaar. Hierdoor ontstaat een synergie zonder dat de consument een duidelijke onderverdeling tussen de kanalen kan ontdekken.

De meest geschikte webshop platform selecteren

Om de meest geschikte webshop platform te selecteren moet je met een aantal zaken rekening houden (naast de populariteit van het e-commerce platform). Allereerst is uiteraard het beschikbare budget van belang.

Zoals aangegeven vormt de webshop in veel gevallen de basis van een onderneming dus is het niet verstandig om hier veel op te bezuinigen als dat niet noodzakelijk is. Tevens is het kennisniveau van het team wel belangrijk om rekening mee te houden. Een webwinkel wordt immers uiteindelijk nog altijd beheerd door mensen.

Daarnaast zijn jouw strategie en toekomstplannen van groot belang. Er kan gedacht worden aan procesoptimalisatie zoals het koppelen van de software aan andere digitale functionaliteiten. Denk hierbij aan een enterprise resource planner of een product information manager.

Bij het maken van deze keuze is een goede kennis van de ontwikkelingen in de markt van zeer grote waarde. Een e-commerce specialist kan je hier uitstekend bij helpen.

Persoonlijk advies bij keuze webshop software

Het is goed om te benadrukken dat het van belang is om een overwogen keuze te maken voor de meest geschikte webwinkel software. Aangezien het niet makkelijk is om over te stappen, is het een keuze voor de langere termijn. Zelfs een nieuwere versie van een specifiek platform matcht soms niet met elkaar.
Een verkeerde keuze voor een webshop software pakket kan verregaande (financiële) gevolgen hebben. Uiteraard vind je op internet diverse (goedbedoelde) tips, maar deze hebben vanzelfsprekend een algemeen karakter. In de praktijk kan het zeer lastig zijn om de vertaalslag te maken wat nu de beste keuze is in jouw situatie.

Ben je op zoek naar een e-commerce specialist die je persoonlijk kan helpen bij het maken van je keuze? Neem dan gerust contact met mij op. Als zeer ervaren e-commerce manager kan ik je op een perfecte manier adviseren over je strategie, het design, de bouw, de optimalisatie van jouw webshop en uiteraard over de software waar je het beste voor kunt kiezen.

Maak gerust gebruik van mijn lange ervaring en uitstekende kennis op dit vakgebied als je meer grip wilt krijgen op je webshop en hier het maximale resultaat uit wilt halen!